Aktuálně
Šest řidičů mělo pozitivní test (Leden 24, 2017 9:55 pm)
Řidiči přezujte na zimní pneumatiky (Říjen 31, 2016 9:46 pm)
Řidičák na motorku (Září 6, 2016 11:02 pm)
XI.Memoriál Františka Proseckého sen. (Červenec 26, 2016 6:45 pm)

Warning: getimagesize(http://doipo.cz/wp-content/uploads/2016/01/dálnice-750x400.jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /data/web/virtuals/166496/virtual/www/domains/doipo.cz/wp-content/themes/orion/functions/content.php on line 30

Změny pro řidiče v roce 2016

Začátkem roku 2016 začalo platit tzv. nové pojetí dálniční sítě, v rámci kterého byly téměř všechny rychlostní silnice přeznačeny na dálnice a značka Silnice pro motorová vozidla (auto na modrém podkladu) bylo uvolněna pro silnice I. třídy, na kterých je bezpečné a vhodné zvýšit maximální rychlost z 90 km na 110 km/h. Nové pojetí dálniční sítě přinese jednodušší značení a větší komfort pro řidiče díky zvýšení na 110 km/h na vybraných úsecích silnic I. třídy.

Důvody pro změnu koncepce

– Dálnice a rychlostní komunikace plnily de facto stejný účel, platily na nich stejná pravidla provozu (včetně maximální rychlosti 130 km/h).

– Podle platného zákona o pozemních komunikacích rozdělujeme silniční síť na dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace. Kategorii rychlostní komunikace tedy naše právo už nezná. Jde o silnici I. třídy.

– Novým pojetím došlo ke zjednodušení administrativy při správě ucelené dálniční sítě. Například při uplatnění jednotných norem.

– Srozumitelnější význam pro řidiče. Obecně řidiči nerozlišují, zda jde o dálnici nebo rychlostní komunikaci. Kategorii rychlostní silnici považují automaticky za dálnici. Dříve to mělo význam především pro stavební normy, dnes se rozdíly stírají.

– Dojde i k přehlednějšímu a srozumitelnějšímu významu pro zahraniční řidiče (pomocí nového dopravního značení).

– V souvislosti s připravovanou transformací ŘSD je žádoucí převést vybrané rychlostní silnice do kategorie dálnice.

– „Uvolněnou“ dopravní značku Silnice pro motorová vozidla lze použít pro silnice I. třídy, na kterých je žádoucí zvýšit maximální rychlost na 110 km/h. Tento krok je plně v souladu s novou evropskou politikou TEN-T.

– Přehlednější uspořádání je pozitivním krokem vůči řidičům, které však nepřinese pro rezort zásadní finanční náročnost. Dopravní přeznačení lze provádět postupně. Odhad vychází na několik jednotek milionů korun na celou republiku.

– Souhrnem lze říci, že dochází k legislativní nápravě a zjednodušení celého systému.

Nové pojetí v číslech

– V dnes již bývalém pojetí silniční sítě máme přibližně 750 km dálnic, po dokončení sítě by jich bylo zhruba 1 022 km.

– Realizací nového pojetí se od ledna 2016 počet kilometrů navýšil na zhruba 1 200 km, přičemž po dokončení výstavby by měla mít Česká republika cca 2 000 km dálnic.

– Přeznačení silnic pro motorová vozidla na dálnice, celkem cca 440 km.

– Dva úseky rychlostní komunikace, které nepřešly do kategorie dálnice – přeznačení na modré dopravní značení – celkem 25 km u současné R63 a R35 v úseku Liberec – Turnov.

– Celkově by se mělo jednat o náklady ve výši několika milionů na celou republiku (cca 4 mil. Kč).

Silnice I. třídy navržené ke zvýšení rychlosti na 110 km/h:

Zvýšení rychlosti na 110 km/h musí pro každý úsek schválit ještě příslušný kraj.

V současné době již mohou řidiči využít maximální rychlost 110 km/h na silnici I/20 Nová Hospoda (R4) – Písek a I/48 Český Těšín, obchvat.

Maximální povolené rychlosti na pozemních komunikacích v ČR od 1. 1. 2016:

značka

Změnou zákona o pozemních komunikacích se tedy ruší kategorie rychlostních silnic, které se převádějí do kategorie dálnic se stejným režimem zpoplatnění. Výjimku tvoří vyřazené úseky rychlostní silnice R35 Liberec – Ohrazenice a R63 Bystřany – Řehlovice, které budou nově vedeny jako silnice I. třídy. Zpoplatnění se nebude týkat také čtyř úseků dálnic a rychlostních silnic, kde dosud motoristé platí za dálnici i tehdy, když po ní jedou jen krátký úsek a nemohou se jí vyhnout, pokud chtějí pokračovat ve své trase po silnici první třídy.

Konkrétně ministerstvo dopravy od 1. ledna 2016 v rámci tzv. „peážních úseků“ vyjímá ze zpoplatnění úseky:

– dálnice D1 Kývalka – Brno, Brno – Holubice (exit 182 – 210; křížení se silnicemi I. třídy č. 23 a 50, celkové délka úseku 28 km)

– dálnice D3 Mezno – Čekanice (exit 76 – 79, křížení se silnicí I. třídy č. 19, celková délka úseku 3 km)

– rychlostní silnice R6 Jesenice – Cheb, sever (exit 162 – 169, křížení se silnicí I. třídy č. 21, celková délka úseku 7 km)

– rychlostní silnice R10 Mladá Boleslav, Bezděčín – Mladá Boleslav (exit 39 – 46, křížení se silnicemi I. třídy č. 38 a 16, celková délka úseku 7 km)

Ceny dálničních kuponů pro rok 2016 zůstávají stejné jako letos. Roční dálniční kupon, s platností od 1. prosince 2015 do 31. ledna 2017, přijde kupujícího na 1 500 korun, cena měsíčního kuponu činí 440 korun a desetidenního 310 korun. Prodej ročních kuponů na rok 2016 byl zahájen už od 1. prosince, ostatní kupony bude možné zakoupit nejpozději od 1. ledna. Kupony mají ve srovnání s letošním rokem nové bezpečnostní prvky a odlišné tvary podle doby jejich platnosti.

Ing. Jan Rýdl, ŘSD, foto české dálnice

 

2 Comments

  1. Zdali je zpoplatněna dálnice Louny Chomutov děkuji Novotný