Aktuálně
Šest řidičů mělo pozitivní test (Leden 24, 2017 9:55 pm)
Řidiči přezujte na zimní pneumatiky (Říjen 31, 2016 9:46 pm)
Řidičák na motorku (Září 6, 2016 11:02 pm)
XI.Memoriál Františka Proseckého sen. (Červenec 26, 2016 6:45 pm)

Rok motoristy z počátku 60.let minulého století – listopad

Svatý Martin sice na bílém koni nepřijel, ale i tak není radno podceňovat počasí v listopadu. Ranní mlhy, sychravé počasí a teploty kolem nuly by nás měly přimět k větěí pozornosti kde a po čem jedeme. Nenechávejte přezutí zimních pneumatik až do poslední chvíle. Jakmile je venku stálá teplota kolem 7 stupňů nad nulou, letní pneumatika ztrácí svoje dobré vlastnosti. Vyhnete se tak i nepříjemnému zjištění delší brzdné dráhy Vašeho vozidla.

11 listopad A„Listopadové sychravo, mrazíky a chlad nejsou sice lákadlem na výlety, ale za to vedle nejrůznějších denních jízd konáme delší cesty za příbuznými, známými, na hrob, na hody i zábavy, a proto chceme jezdit spolehlivě a bezpečně. Vybavení na to už jsme, nanejvýš vyměníme olej v motoru, pokud jsme používali v letní sezóně olej příliš hustý. Studený prostor spouštíme zásadně tak, že napřed sešlápneme 2-3x akcelerátor, aby akcelerační pumpička vstříkla benzin do sacího potrubí a pak teprve zapneme spouštěč ovšem ne na dále než na 8 sekund. Byl-li pokus neúspěšný, necháme akumulátor asi 30 sekund odpočinout, než pokus o spuštění motoru opakujeme. Když se motor rozběhl, necháme ho chvíli běžet na zvýšené otáčky, jak mu to dovoluje otevřený sytič. Začne-li jít motor nepravidelně pro příliš bohatou směs, nepatrně sešlápneme plyn, až chod bude pravidelný. Asi za minutu už se rozjedeme, protože jen zatížený motor se co nejdříve prohřeje a spaluje směs úplně, zatím co za chodu naprázdno v něm zůstává nedokonale spálená směs, tvořící pak černé úsady ve spalovacích prostorech a v celém výfukovém traktu, kde se navíc sráží vodní pára obsažená ve spalinách a působí rychlou korozi tlumiče výfuku. Nikdy nesmíme motor ihned po spuštění honit na místě do vysokých otáček. Tím ho neohřejeme, jen můžeme písty, kroužky i ložiska ničit a to stojí moc peněz.
Jízda v listopadu vyžaduje soustředěnou pozornost na vozovky, zanesená blátem z polí, na okolí cukrovarů, kde bývá hrbolatá dlažba pokrytá kazí řepných řízků, stále ještě na listí, zvláště vlhké, a už i na námraz na vozovce, jež nebývají viditelné. Budeme řídit, akcelerovat a brzdit s citem.“

archív doc. Stojana, DIP, foto Skodateam.cz