Aktuálně
Šest řidičů mělo pozitivní test (Leden 24, 2017 9:55 pm)
Řidiči přezujte na zimní pneumatiky (Říjen 31, 2016 9:46 pm)
Řidičák na motorku (Září 6, 2016 11:02 pm)
XI.Memoriál Františka Proseckého sen. (Červenec 26, 2016 6:45 pm)

Warning: getimagesize(http://doipo.cz/wp-content/uploads/2014/04/reklama-Kaňkovi-poslední-750x270.jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /data/web/virtuals/166496/virtual/www/domains/doipo.cz/wp-content/themes/orion/functions/content.php on line 30

Prvního května se otevře bystřické muzeum aut Tatra (video-reportáž)

Předválečné i poválečné vozy Tatra, šlapací autíčka či motocykly. To je malá ochutnávka toho, co je k vidění v depozitu (muzeu) místního Veterán TATRA klubu v Bystřici nad Pernštejnem. Muzeum bylo v budově bývalého lihovaru otevřeno loni v srpnu a jen zhruba měsíc, takže letos začíná jeho první opravdová sezóna. Poprvé se jeho brány návštěvníkům otevřou už za pár dní, prvního května. V květnu, červnu a září ale bude depozit přístupný jen o víkendech, přes prázdniny potom každý den, otevírací doba bude od 9 do 17 hodin.

Ze závodního vozu pohřebák

V bystřickém muzeu, kde se představují především vozy Tatra, si na své přijde každý. „V jedné části jsou vojenská a nákladní auta, dále zde máme záchranářský koutek s vozidly rychlé záchranné pomoci, rychlé technické pomoci a rychlé požární pomoci. K vidění jsou i auta, která používala veřejná bezpečnost, zhruba dvacítka motocyklů, ukázka dobové dílny a nově i výstavní panely s modely aut. Největší pozornost je ale věnována osobním autům Tatra“ popisuje vedoucí muzea a majitel velké části exponátů František Prosecký. Ten má nejbližší vztah ke krásně nablýskané modré Tatře 75, která byla vyrobena v roce 1936. „Vlastnil ji můj táta. Všichni ji říkáme Dědečkova Tatra a ta vlastně může za to, že jsem se o Tatry začal zajímat,“ vysvětluje usměvavý muž, který pracuje jako malíř natěrač.

Tatra 75, vyrobená ale v roce 1938, je v muzeu ještě jedna a má se také čím chlubit. Je v originálním laku, čalounění a s původním motorem. A jak se smíchem František Prosecký přidává, dokonce ještě jedna zachovalá svíčka mluví německy. A unikátních kousků je v expozici povícero. „Nejstarší vozy tu máme z roku 1928 a jeden z nich je pohřebák. Ten je jediným takovým na světě, protože podvozek je ze sportovního kabrioletu Tatra 30 a kapota a blatníky pak z Tatry 97. Tehdejší majitel naznal, že na sporťáka už zestárl, tak si to nechal přistavět na pohřebák,“ vypráví sběratel, který pokračuje, „před pár roky jsem také objevil jízdní kolo značky Tatra. Zjistil jsem, že bylo vyrobeno v Lipníku nad Bečvou, ve fabrice, která později prodávala osobní Tatry.“

Zastoupen je i Cimrmanův koutek

V bystřickém depozitu budou mít o zábavu postaráno i děti a příznivci dobrého humoru. „Máme zde sbírku zhruba dvaceti dětských šlapacích autíček. Začal jsem je sbírat, když se mi narodil vnuk, aby se měl jak zúčastňovat našich automobilových srazů,“ vysvětluje Prosecký a doplňuje, že svůj koutek tu má i známý český velikán Jára Cimrman. K vidění je tak multifunkční kočárek, který kromě šesti nemluvňat uvezl i pytel vojtěšky a otep slámy. Dále také lyže a lyžáky, na kterých Jára trénoval na cestu na severní pól. „Před zhruba třemi roky jsem navíc v nedaleké vesnici Vír našel tříkolku, na které Jára jezdíval velmi rád a často, takže chytal vlčka. Přitom jsem také zjistil, že Jára ve Víře pěstoval brambory melounovitého typu a tady na tomto lihovaru v Bystřici pak z toho pálil kořalku, tzv. vírský vánek,“ uzavírá se smíchem Prosecký.

Dagmar Kulaviakova, DIP

veterán 2014

reklama Kaňkovi poslední

foto František Prosecký