Aktuálně
Šest řidičů mělo pozitivní test (Leden 24, 2017 9:55 pm)
Řidiči přezujte na zimní pneumatiky (Říjen 31, 2016 9:46 pm)
Řidičák na motorku (Září 6, 2016 11:02 pm)
XI.Memoriál Františka Proseckého sen. (Červenec 26, 2016 6:45 pm)

Dopravní nehodovost motorkářů na Slovensku a opatření policie

Se stoupající teplotou přibývá v silničním provozu i počet motocyklistov. Protože byla krátká a mírná zima, letos se motorkáři vybrali provětrat své oře“ mnohem dříve, než po minulé roky. Za první čtyři měsíce zavinili 72 nehod, za první čtvrtletí tohoto roku zavinili 37 nehod.

Léto ještě pořádně ani nezačalo a během jednoho měsíce přibylo 35 nehod, což je téměř tolik jako za prvé tri. Odrazilo se to i na počtu usmrcených osob, zatímco za první tři měsíce zemřeli při nehodách motocyklistů tři, za čtyři měsíce sedm (šest motorkářů a jeden chodec). Také rok co rok přibývají na cestách i motocykly.

tabulka

Hlavní příčiny nehod motorkářů

Nejčastější příčinou, která se podepisuje pod nehody motocyklistů, je překročení povolené rychlosti jízdy. V zákoně o silničním provozu se jasně píše, že řidič je povinen rychlost jízdy přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, povětrnostním podmínkám, stavu a povaze vozovky a jiným okolnostem, které je možno předvídat, na což však mnozí motocyklisté zapomínají.


Porušení povinností řidiče náleží “ druhé příčce “ ve statistice příčin dopravních nehod motocyklistů. Sem patří i povinnost během jízdy používat na hlavě řádně upevněnou ochrannou přilbu určenou pro motocyklisty. Pokuta 50 eur za jízdu bez řádně upevněné přilby slouži v první řadě na ochranu motocyklistu, ne na samoúčelné sankce dopravní policie. Řidič nebo spolujezdec na motorce má výrazně menší množství ochranných bezpečnostních prvků, a právě proto je čiré bláznovství nepoužívat ani to malé množství, které ho může ochránit. Avšak ani nejkvalitnější výbava není zárukou bezpečného návratu, pokud motocyklista vede svůj motocykl riskantně. Frajeřina se v tomto případě nevyplácí.


Až v 16 % z celkového počtu nehod motocyklistů byl alkohol součástí a jednou z příčin dopravní nehody. Navzdory nulové toleranci alkoholu, prováděným preventivním akcím, častým dopravním kontrolám příslušníky dopravní pořádkové policie a přísným postihům bylo zaevidováno 9 nehod motocyklistů pod vlivem alkoholu.

Dalším faktorem působícím na nehodovost je stav vozovky. Motocykl je podstatně citlivější na povrch komunikace, ale i způsob vedení. Jakákoliv překvapivá odlišnost, například nepředvídatelně prudší zatáčka, překážka za nepřehledným úsekem cesty a podobně, má vysoký vliv na schopnost řidiče předvídat a přizpůsobovat svou jízdu.


Ne za každou dopravní nehodu je přirozeně zodpovědný motocyklista, ale v zájmu vlastní bezpečnosti by se měli vyvarovat nebezpečné jízdě, porušování dopravních předpisů a také by si měli uvědomit, že řidiči ostatních motorových vozidel ne vždy předvídají jejich porušování pravidel silničního premávky. Hazardovať se svým zdravím a životem se nevyplácí. Při srážce s autem, nárazu do svodidel nebo smyku na mokré cestě tahá za kratší konec vždy motocyklista. Řidiči ostatních motorových vozidel by si měli uvědomit, že:

  • motocyklisté jezdí velmi často vyšší než povolenou rychlostí ,
  • často předcházejí motorová vozidla jako zprava , tak i zleva,
  • motocyklisty lze snadno přehlédnout,
  • při předcházení motocyklisty je třeba dodržovat bezpečný odstup.

Opatření a doporučení policie


S cílem ochránit co nejvíce účastníků cest a přispět k jejich bezpečnosti, policisté v každém kraji na celém Slovensku zvýší dohled i nad motocyklisty. Protože letní sezóna dvoukolových mašin je už zdá se v plném proudu, policejním kontrolám se nevyhnou ani oni. Už na tuto neděli ( 18. 5. 2014 ) vyhlásilo Prezídium Policejního sboru zvláštní kontrolu. Kromě standardních složek se do akce zapojí i policisté na 127 služebních strojích. Samozřejmě takové i podobné kontroly přibudou během celého léta.


Je velmi jednoduché naučit se test v autoškole, přečíst si zákon, vyhlášku nebo přesný postup, ale v praxi a při reálném případě je vše složitější . Je nutné, aby řidič motocyklu neměl možnost působit v provozu na silném motocyklu dříve, než odjede určitý počet kilometrů , neseznámí se všemi riziky a krizovými situacemi , které jsou u motocyklů na denním pořádku
. Musí zvládnout jízdu na mokré vozovce, naučit se techniku ​​prudkého brzdění, rychlých změn směru a rychlosti jízdy, dokonale zvládnout ovládání svého motocyklu, jízdu v hustém provozu města a zafixovat si do paměti základní jízdní návyky.


Snižování dopravních nehod a jejich následků je záležitost celé společnosti. Bezpečnost dopravy je nejen v rukou Policejního sboru prováděním dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, ale i Vás občanů – řidičů motocyklů , dále v rukou ministerstva dopravy, vnitra , ale i ministerstva školství a dalších orgánů státní správy.


Co je chvályhodné, zlepšila se spolupráce mezi Policií a sdruženími motocyklisty při organizování Vašich sportovních i kulturních akcí na celém území Slovenska. Zbývá jen věřit, že přičiněním každého jednoho z vás – nás, bude na silnicích méně riskantních situací a více bezpečných kilometrů bez nehod. Policejní sbor přeje šťastnou cestu plnou nezapomenutelných zážitků.

Odstrašující případy, při kterých zbytečně vyhasly lidské životy

Dne 22.3.2014 o 16.15 hod.. v katastru obce Hlinné, okres Vranov nad Topľou, na cestě č.. I/18 došlo k dopravní nehodě mezi traktorem zn.. Zetor Proxima 90, který vedl 28 letý řidič a motocyklem zn.. Kawasaki, který vedl 21 letý řidič. Motocyklista se plně nevěnoval vedení motorového vozidla a nesledoval situaci v silničním provozu v důsledku čehož narazil do levého zadního kola před ním jedoucího traktoru, který odbočoval vlevo na polní cestu. Jeho život vyhasl na místě.

Nehoda 1    Nehoda 2

Dne 27.4.2014 v 15:10. v Gbelích, okres Skalica, na Štefánikově ul.. došlo k dopravní nehodě motocyklu zn.. Suzuki GSR600, který vedl 40 letý řidič. Motocyklista při průjezdu levotočivé zatáčky nepřizpůsobil rychlost jízdy svým schopnostem, sjel ze silnice vpravo, kde narazil do odstaveného motorového vozidla zn.. Fiat Punto. Utrpěl zranění, kterým na místě podlehl.

Nehoda 3    Nehoda 4

Čerstvá nehoda z minulého týdne, 7.5.2014 o 06.20 hod.. v katastru obce Gbelce, okres Komárno, na silnici č.. II/588, kde došlo k dopravní nehodě mezi motocyklem zn.. Yamaha YBR125, který vedl 37 letý řidič a mot. vozidlem zn.. Mazda 323, které vedl 23 letý řidič. Motocyklista nepřizpůsobil rychlost jízdy svým schopnostem, přejel do protisměru a čelně narazil do vozidla zn.. Mazda. Nehodu nepřežil.

Nehoda 5    Nehoda 6

mjr. Ing. Denisa Baloghová